XXVI Jornades d’Història de l’Educació: Espais Educatius als Espais de Sociabilitat (segles XIX-XX)

10 març 2025

Els dies 27, 28 i 29 de novembre de 2024, Tarragona va acollir les XXVI Jornades d’Història de l’Educació, organitzades per la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana, en col·laboració amb el Departament de Pedagogia, el Departament d’Història i Història de l’Art i l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Rovira i Virgili.

L’edició d’enguany va centrar-se en la relació entre els espais educatius i els espais de sociabilitat durant els segles XIX i XX, amb l’objectiu d’analitzar com aquests han influït en els processos educatius i socials. Entre els principals eixos temàtics es van destacar:

✔️ El paper de l’associacionisme en l’educació no reglada.
✔️ Els espais de sociabilitat com a motor de transformació social.
✔️ La interacció entre espais de sociabilitat i educació formal.
✔️ L’impacte de la recerca i la docència en Història de l’Educació en el desenvolupament comunitari.

La jornada inaugural va comptar amb la presència del rector de la Universitat Rovira i Virgili, Josep Pallarès; el cap de Departament de Pedagogia, Jose Miguel Jiménez; el president de la secció de filosofia i ciències socials de l’IEC, el senyor Jaume Guillamet; la presidenta de la societat d’història de l’educació dels Països de Llengua catalana, la senyora Carme Agulló i finalment, Carme Garcia Yeste com a membre del comitè organitzador.

La conferència d’inauguració de les jornades va anar al càrrec del Dr. Pere Solà Gussinyer de la Universitat Autònoma de Barcelona amb el següent títol: L’estudi històric dels efectes formatius (educatius) de les xarxes no formals i dels factors informals. Que ens endinsaria al següents dos dies en el que es van presentar 30 comunicacions científiques que van permetre debatre i aprofundir en la relació entre educació i sociabilitat des d’una perspectiva històrica. El segon dia, vam poder comptar amb una conferència a càrrec de la doctora Laura Ruíz Eugenio (Universitat de Barcelona: “Dones Lliures: educació i formació cultural dialògica”. El dia va concloure amb una ruta per Tarragona: “Amb veu de dona” que va donar visibilitat a les escriptores que han literaturitzat diferents espais emblemàtics de la ciutat. La majoria vinculades al món educatiu.

Finalment, les jornades van finalitzar amb la conferència de la Dra. Isabel Miró de la Universitat Rovira i Virgili sobre: “Una biblioteca al front: un espai de socialització educativa”.

Aquestes jornades han esdevingut un punt de trobada per a professorat i investigadors/es, afavorint l’intercanvi de coneixements, creació de xarxes de treball entre les persones que vam assistir i, la construcció de noves perspectives en la història de l’educació.

 

Arxius